Macédoine du Nord

Le soutien suisse à la transition en Macédoine du Nord se base sur des intérêts mutuels en matière de développement socio-économique, de stabilité, de sécurité et d’intégration européenne. Malgré des progrès évidents depuis son indépendance en 1991, le pays a encore du retard dans les réformes de différents domaines comme la décentralisation, l’état de droit, le développement économique et les services publiques.

Carte de la Macédonie
Carte de la Macédoine du Nord © DFAE

Selon le dernier recensement de 2002, la population comprend différents groupes ethniques dont 65% de Macédoniens, 25% d’Albanais et d’autres minorités comme les turques ou les roms. Malgré un cadre démocratique bien ancré, le ralentissement des réformes, une vision non-inclusive de la construction de l’état et la détérioration de la liberté de la presse ont passablement fragilisé le système. L’affaiblissement des organes parlementaires et judiciaires, la corruption ainsi que la politisation des institutions en sont les principaux symptômes. L’économie du pays demeure amoindrie par la récente crise économique et un taux de chômage très élevé qui touche en premier lieu les jeunes et les femmes. Bien que la République de Macédoine du Nord soit candidate à l’UE depuis 2005, les réformes requises pour son adhésion ne progressent que lentement.

Gouvernance démocratique

Pour renforcer la gouvernance démocratique, le programme tend notamment à remédier au manque d’inclusion sociale, à l’insuffisante redevabilité des institutions publiques et aux faibles capacités de contrôle des parlements vis-à-vis des exécutifs. La coopération suisse s’attache également à promouvoir la participation citoyenne dans les processus de décision au niveau local et régional ainsi que l’engagement de la société civile pour véhiculer les préoccupations de la population.

Réformes de l’Etat et de l’économie

Développement économique

L’engagement de la Suisse dans le secteur économique vise un développement des perspectives d’emploi ainsi qu’une croissance économique durable. Ainsi, elle se mobilise pour faciliter l’accès au marché du travail aux chercheurs d’emploi grâce à des formations professionnelles axées sur les besoins du marché. En parallèle, elle soutient le développement du secteur privé, notamment des start-ups, en encourageant les entreprises à offrir des emplois décents. Elle intervient pour améliorer les conditions-cadres vis-à-vis des entreprises, promouvoir le commerce et améliorer les pratiques professionnelles.

Développement du secteur privé et services financiers

Infrastructures et environnement

Les ressources en eau et la richesse de la biodiversité du pays sont considérées comme majeures pour son développement. Ainsi, la Suisse intervient pour que les institutions et les organisations des municipalités sélectionnées soient en mesure de mieux protéger l’environnement et réduisent les impacts du changement climatique. En investissant dans les infrastructures et en renforçant les capacités des services publics, la Suisse vise des prestations de meilleure qualité dans les domaines de l’approvisionnement en eau, du traitement des eaux usées et des déchets.

L’eau – Une ressource vitale menacée

Démarche et partenaires

La stratégie de coopération 2017-2020 est mise en œuvre de manière conjointe par la Direction du Développement et de la Coopération (DDC) et le Secrétariat d'Etat à l'économie (SECO). L’action de la Suisse est cadrée par des accords formels avec le gouvernement et requière un cofinancement de la part du pays, lorsque cela est approprié et réalisable. Un effort particulier est fait pour mettre en place des partenariats avec de nouveaux acteurs de changement, comme par exemple les associations de jeunesse. Des partenariats avec le secteur privé sont aussi vecteurs de développement, en particulier dans les domaines de l’emploi et de l’économie.

Principaux partenaires de la Suisse en Macédoine du Nord:

  • Ministères et communes
  • Parlements nationaux et locaux, administration parlementaire
  • Organisations de la société civile, p. ex. médias
  • Secteur privé
  • Organisations non-gouvernementales locales et internationales

Bailleurs et organisations bi- et multilatérales, p. ex. PNUD et ONU Femmes

Projets actuels

Objet 1 – 12 de 22

Strengthening regional cooperation on migration in the Western Balkans

01.06.2025 - 31.12.2027

In light of diversifying migration patterns and challenges with increasing regional dimensions, the migration policy priorities of Western Balkan governments are changing and the relevance of regional dialogue, coordination and cooperation is growing. This proposal seeks to promote coherent and effective regional governance of migration in all its multifaceted dimensions contributing to greater social cohesion and regional integration in the Western Balkans.


Projet planifié

Parliament Support Programme (PSP) in Macedonia

01.09.2023 - 31.12.2029

The Assembly (national parliament) will be supported in order to more effectively safeguard citizen interest and engage in consensus-oriented and inclusive debate. Over the past years the executive has built a dominant role vis-a-vis parliament resulting in ineffective oversight, limited debate on legislation, and little interaction with civil society. With the change of government in April 2017, a new momentum to address these topics has formed. Switzerland can offer its 10+ years record in supporting the Assembly.


Projet planifié

Support to Electoral Reforms in Macedonia

01.07.2023 - 30.06.2029

Election related institutions are strengthened to conduct election processes free of violence and intimidation. In addition, political parties are supported to apply a more citizen centred approach in developing their election programmes. Ultimately, better informed citizens are empowered to demand accountability from elected officials which increases legitimacy of the state institutions, thus they become more open and citizen oriented in the creation of policies.


Projet planifié

Creating Job Opportunities for All in Macedonia

01.11.2022 - 31.12.2028

This project will facilitate employment for vulnerable groups, by introducing appropriate active labour market measures, improving the capacities of responsible stakeholders to coordinate employment measures, and sensitizing and incentivising the private sector. lt contributes to ease the risk of vulnerable groups to fall into poverty, and enhances their social inclusion. Roma and people with disabilities are the main target group as they are disproportionally affected by high unemployment in Macedonia.


Increasing Market Employability

01.08.2019 - 31.12.2023

North Macedonia’s economy is characterised by one of the highest unemployment rate in Europe (21%, for youth 46%) and a high share of people in relative poverty (22%). The Increasing Market Employability programme aims to address these issues by creating jobs and increasing income. It contributes to improvement of the quality of products and services, expansion of markets, and creation of an enabling environment in the Sustainable Agribusiness, Adventure Tourism, and Information and Communications Technology (ICT) sectors.


Des solutions de logement pour les personnes déplacées

Immeuble d’appartements, à Ovca, Serbie

01.03.2019 - 31.12.2022

Par suite de la guerre des années 1990, plus de trois millions de personnes ont été déplacées à la fois à l’intérieur et au-delà des frontières de la Bosnie et Herzégovine, de la Croatie, du Monténégro et de la Serbie. Vingt-cinq ans après les accords de Dayton, les Balkans occidentaux abritent encore près d’un demi-million de personnes vulnérables déplacées par le conflit en ex-Yougoslavie. Le programme régional de logement (PRL) vise à offrir des solutions de logement durables aux réfugiés et aux déplacés internes dans le besoin.

Pays/région Thème Période Budget
Balkans occidentaux
Migration
Déplacements forcés (réfugiés, PDI, traite des êtres humains)

01.03.2019 - 31.12.2022


CHF 1'555'000



Civil Society Support Facility – up scaling

01.01.2019 - 31.12.2022

The Civil Society Support Facility supports civil society organisations (CSOs) to become drivers of social change in Macedonia. CSOs will receive mentoring support to strengthen relations with their constituencies and build up alliances. Mechanisms for better cooperation between state institutions and CSOs will be established and will enable civil society’s active participation in public policy and decision-making. A competitive grant scheme supports CSOs institutional development as well as specific projects.


Towards Transparent, Inclusive and Accountable Governance in the Republic of Macedonia

15.07.2018 - 30.06.2022

The project aims at increasing gender equality in Macedonia and the quality of life for women and vulnerable groups by 1) systematically integrating a gender perspective in public policies and budgets which leads to the allocation of more funds for greater gender equality in strategies and policies; 2) empowering women and vulnerable groups to advocate for their needs in municipal planning and budgeting; and 3) supporting CSOs and Members of Parliament in overseeing the implementation of gender responsive policies and initiatives.


Parliament Support Programme (PSP)

01.11.2017 - 31.08.2023

Switzerland supports the Assembly of North Macedonia to become an effective, transparent and independent institution by supporting the Parliament’s institutional development, its oversight and legislative capacities and its transparency and accountability towards citizens, including marginalized groups. This includes changes to the regulatory framework, the promotion of a political culture of consensus building, capacity building for MPs, parliament staff and CSOs and improved electronic architecture for effective and transparent communication.


Creating Job Opportunities for All in Macedonia

01.07.2017 - 31.10.2022

This project will facilitate employment for vulnerable groups, by introducing appropriate active labour market measures, improving the capacities of responsible stakeholders to coordinate employment measures, and sensitizing and incentivising the private sector. lt contributes to ease the risk of vulnerable groups to fall into poverty, and enhances their social inclusion. Roma and people with disabilities are the main target group as they are disproportionally affected by high unemployment in Macedonia.


North Macedonia: Nature Conservation Programme

01.01.2017 - 30.06.2021

Switzerland will assist North Macedonia in sustainable management of natural resources through practical application of conservation measures such as regional protected areas and integrated forest management in the Bregalnica region. Further framework conditions will be improved and support is provided in implementing national legislation and the Strategy on Nature. By promoting ecologically and sustainably produced products and services, economic benefit for the local population will be generated.


Vocational Skills Development in Macedonia

01.09.2016 - 28.02.2022

Macedonia has one of the highest unemployment rates in Europe (25%), especially among youth (48%). One of the key factors for youth unemployment is that the education and training system does not provide skills needed by the economy. The Vocational Skills Development project aims to address youth unemployment through supporting market relevant skills development by strengthening the engagement of the private sector (e.g. through systematised internships), thus increasing the employability of vocational training graduates.

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