Finanziamento di piccole imprese – Motore di occupazione e reddito

Le piccole imprese svolgono un ruolo importante per lo sviluppo economico e sociale di uno Stato. Creano posti di lavoro e contribuiscono in modo determinante al valore aggiunto del Paese. Per molte persone la creazione di una piccola impresa è addirittura l’unica possibilità per provvedere al proprio sostentamento. Per questo è fondamentale che il settore finanziario tenga conto anche delle necessità delle piccole imprese..

Obiettivi principali della DSC

La DSC sostiene istituzioni, iniziative e programmi per offrire un’ampia gamma di servizi finanziari alle piccole imprese (a seconda del Paese si tratta di aziende con 5-19 posti di lavoro), su una base economicamente sostenibile e che garantisca la copertura dei costi. A tal fine persegue due approcci che possono essere designati come «downscaling» e «upgrading».

  • Downscaling: le banche esistenti o altri prestatori di servizi finanziari, come le società di leasing, creano nuovi campi d’attività, linee di prodotti e canali di distribuzione specializzati in materia di servizi finanziari per le piccole imprese.
  • Upgrading: gli istituti di microfinanza esistenti sono messi in condizione di far fronte anche ai bisogni delle piccole imprese.

La DSC attribuisce inoltre grande importanza alla formazione del personale degli istituti finanziari e alla messa a disposizione di informazioni sui mercati.

  • Formazione del personale degli istituti finanziari: la DSC promuove l’acquisizione di competenze all’interno di istituti finanziari o in istituti di formazione e di consulenza specializzati. Gli istituti finanziari devono avere la possibilità di offrire alle piccole imprese servizi finanziari orientati alla clientela, redditizi e a condizioni di mercato.
  • Informazioni sui mercati: la DSC sostiene lo sviluppo di metodi e istituzioni che forniscano al mercato finanziario informazioni o servizi volti a migliorare le basi decisionali e la trasparenza, tra cui, per esempio, uffici di credito e agenzie di rating.

Contesto

Piccole imprese forti costituiscono un fattore importante non solo per una crescita economica equilibrata ma anche per la stabilità sociale e politica. Ciononostante è difficile che le banche prendano sul serio le piccole imprese di Paesi in via di sviluppo e in transizione in quanto clienti. La maggior parte degli istituti finanziari è interessata a concludere affari soprattutto con le grandi imprese.

I motivi sono da imputare, da un lato, ai costi relativamente elevati di una concessione di credito; dall’altro, ai rischi che corrono i creditori. Spesso gli istituti finanziari non sono sufficientemente informati sulla situazione specifica di un settore. Nel contempo, molte piccole imprese non dispongono di una contabilità trasparente, di riserve sufficienti e di garanzie adeguate. È quindi necessario procedere a una verifica relativamente onerosa prima che un credito venga concesso.

Sfide attuali

In molti Paesi le piccole imprese hanno solo un accesso limitato al credito e ad altri servizi finanziari a causa di insufficienti tecnologie di credito e dell’interesse spesso scarso degli istituti finanziari presenti sul posto. Per migliorare questa situazione occorre prestare maggiore attenzione alle necessità delle piccole imprese, che hanno bisogno di prodotti e servizi più flessibili e di maggiore qualità, di tecnologie di credito più adeguate e di competenze specifiche negli istituti finanziari. Oltre ai crediti, per le piccole imprese sono importanti anche altri prodotti e servizi come il leasing, il capitale di rischio e il traffico dei pagamenti. Una sfida particolare è quindi rappresentata dalla grande eterogeneità delle piccole imprese sia per quanto attiene ai settori sia per le dimensioni e il tipo delle imprese. Infine è anche importante che le piccole imprese migliorino la loro affidabilità creditizia grazie a una contabilità trasparente, a piani aziendali e ad altre misure.

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 1057

E-Governance for Accountability and Participation (EGAP), Phase 3

01.10.2024 - 30.09.2028

Digital transformation of Ukraine’s public administration significantly contributed to its resilience in the critical war conditions. Switzerland will consolidate its support to Ukraine in promoting innovative digital tools as amplifiers of democratic reforms in socially important sectors, catalysts of sustainable recovery and effective service provision to citizens and the private sector.


Assistance en soutien psychosocial et protection intégrée pour les populations affectées par le conflit au Burkina Faso

30.09.2024 - 30.04.2026

Les populations déplacées internes au Burkina Faso, en particulier les femmes et les filles, sont exposées à des violations de leurs droits. Afin de contribuer à la protection de ces populations vulnérables, la Suisse soutient le projet de protection intégrée. Le projet vise à répondre à l’urgence et à appuyer les acteurs locaux (Etat, associations et communautés) dans la prise en charge des victimes et à réduire leur vulnérabilité en leur donnant des moyens de subvenir à leurs besoins.


Women’s Economic Empowerment in the South Caucasus (WEE)

01.09.2024 - 31.08.2026

Switzerland has been successfully supporting women and their businesses in Georgia, Armenia, and Azerbaijan since 2017. In this final phase of the project, Switzerland aims to institutionalize gender-related policies at national and local levels, build the capacities of the governmental and non-governmental partners to continue promoting women's empowerment and encourage the private sector to support more women in the formal economy.


Increasing Market Employability (IME)

01.09.2024 - 31.12.2026

North Macedonia’s economy is characterised by persistently slow growth rates as a result of low productivity due to outdated practices and scarce labour force due to high emigration. To address this, Switzerland, through its Increasing Market Employability project, supports small and medium-sized enterprises in sustainable agribusiness and tourism to become more competitive and environmentally sustainable by improving their products and services, while creating decent employment. The duration of the project is extended until 31.12.2026.


FAIRWAY - Interregional Programme to promote decent work for migrant workers from Africa to the Arab States

01.09.2024 - 31.05.2028

Decent work for low-income migrant workers in the Middle East is promoted, in sectors particularly prone to forced labor and exploitation, affecting increasingly African workers. Through improved services, access to justice and representation, migrant workers have their rights protected. Interregional and regional cooperation is promoted for improved labor migration governance and safe migration, thereby enhancing the development benefits for countries of origin and destination.


Andean Regional Initiative on Adaptation to Climate Change (ARIACC)

01.09.2024 - 31.08.2027

ARIACC aims to increase the resilience of Andean Family Agriculture to climate change by improving the implementation of relevant policies, building capacity, leveraging investments, scaling innovative practices and promoting regional and global knowledge exchange. Close multisectoral collaboration will ensure the sustainability and scaling of the initiative. The project builds on longstanding SDC experience in the region and consolidates successful achievements of Phase 1 while sharing them globally.


Swiss Support to Arts Development in Zimbabwe (SSADZA)

01.09.2024 - 31.08.2028

Through the SSADZA initiative, Switzerland will support Zimbabwean artists to create new work, build networks, and engage audiences, enriching the arts landscape economically and socially. The programme will stimulate social change and enhance civil society by promoting the arts and culture as a catalyst for debate, social cohesion, peaceful co-existence and localisation. SSADZA will also participate in policy influencing with donors and government for increased financial support to the sector.


Tajikistan UNDRR - Strengthening Resilience to Disasters and Climate Change in Tajikistan (SRDCT)

01.09.2024 - 28.02.2026

Tajikistan is highly vulnerable to natural hazards and climate impacts, thus strengthening resilience needed as fundament for sustainable development. The intervention will contribute to (i) sustainable and effective mechanisms and instruments to improve risk governance through the national DRR platform,  (ii) improved risk knowledge through robust loss data collection and recording, and (iii) preparedness measures through support to multi-hazard Early Warning Systems and risk information.   


Enhanced Protection and Support to the Most Vulnerable Children, notably Refugee Children, in Lebanon

16.08.2024 - 15.08.2027

Children of all nationalities in Lebanon are affected by the country’s multifaceted crisis and collapse of public services. They face heightened risks of abuse, exploitation and violence, and of getting in contact or even in conflict with the law. Specific groups like refugee children are particularly at risk of seeing their rights violated. Through this project, NGOs and UNICEF will jointly enhance the protection of children from violence by providing them with crucial legal and protection services and by improving the child-friendliness of the justice system (nexus).


Public Service Improvement (PSI) in the Kyrgyz Republic

01.08.2024 - 31.07.2028

To improve people's quality of life, municipalities need to deliver efficiently and effectively services such as safe drinking water, waste collection, cultural facilities in a socially inclusive and gender responsive manner. In rural Kyrgyzstan, their capacities still need to be improved in a sustainable way. To achieve this, the project will develop the municipalities' support system which shall then provide adequate counseling and training to those municipalities today and in the long run.


Promoting efficient, affordable and clean cooling for everyone (PEACCE)

01.08.2024 - 31.07.2028

The Promoting Efficient, Affordable and Clean Cooling for Everyone (PEACCE) project contributes to mobilising global support and political will for scaling up sustainable cooling solutions in sub-Saharan Africa by supporting the Sustainable Cooling programme of the Sustainable Energy for All organisation. With its support, Switzerland aims to leverage its experience in passive cooling and nature-based cooling solutions both within sub-Saharan Africa and globally.


Partnership Fund for a Resilient Ukraine 2 (PFRU-2)

01.08.2024 - 31.12.2027

The Partnership Fund for a Resilient Ukraine (PFRU) unites eight development partners (UK, US, Canada, Sweden, Switzerland, Finland, Estonia and the Netherlands) and the Government of Ukraine to strengthen communities and government legitimacy through improved services, economic recovery and strengthened civil society. With its contribution, Switzerland can shape the development and deployment of an innovative multi-donor financing instrument in Ukraine to support its resilience and early recovery.

Oggetto 1 – 12 di 1057