Microfinanza - Piccole somme, grande impatto

Promuovendo la microfinanza la DSC si prefigge di offrire servizi finanziari capillari che coprano i costi e soddisfino i bisogni specifici dei gruppi poveri della popolazione e delle microimprese.

Obiettivi principali della DSC

La DSC si impegna per un settore finanziario che tenga conto dei bisogni delle economie domestiche povere, delle donne, dei piccoli contadini e delle microimprese. Questa parte del settore finanziario viene chiamata anche settore della microfinanza poiché si orienta in modo particolare a gruppi della popolazione con un reddito basso e alle microimprese. La DSC considera lo sviluppo di relative offerte di servizi finanziari una sfida imprenditoriale e mira a creare offerte redditizie e durature, orientate alla clientela e in grado di reagire in maniera flessibile alle mutazioni del mercato.

Gli aspetti principali sono i seguenti.

  • La DSC promuove un ampio ventaglio di istituti finanziari per offrire servizi adeguati a gruppi di clienti poveri. A seconda del contesto, si tratta di istituti formali come banche, che offrono direttamente o indirettamente prodotti micro finanziari in collaborazione con organizzazioni di autoaiuto, istituzioni specializzate come cooperative, organizzazioni non governative, casse di risparmio rurali e banche postali, ma anche di istituzioni informali come gruppi di risparmio e di credito o altre organizzazioni civili ecc.
  • La DSC promuove la formazione dei suoi gruppi target nel campo delle conoscenze finanziarie generali (financial education), permettendo loro di conoscere prodotti finanziari come un conto risparmio o una microassicurazione e di acquisire conoscenze di base su un uso adeguato dei mezzi finanziari, che nella maggior parte dei casi scarseggiano.

Contesto

I gruppi poveri della popolazione risparmiano con zelo anche importi minimi, se si offre loro la possibilità di farlo. I flussi di risparmio nei Paesi più poveri sono spesso molto più ingenti dei prestiti concessi. Inoltre, nella maggior parte dei casi, i crediti vengono rimborsati. Sorprende quindi che, praticamente in tutti i Paesi in transizione e in via di sviluppo, la stragrande maggioranza della popolazione continui a non avere accesso a servizi finanziari adeguati.

Grazie allo sviluppo di strutture microfinanziarie (p. es. istituzioni microfinanziarie specializzate, alleanze tra banche e organizzazioni non governative o di autoaiuto, banche commerciali dotate di strutture dell’offerta specifiche per clienti poveri) è possibile integrare nel ciclo economico anche i gruppi di popolazione poveri. La microfinanza, quale componente stabile del settore finanziario, si rivolge agli attori economici che non hanno regolare accesso a servizi finanziari adeguati attraverso gli istituti finanziari classici. Lo scopo della microfinanza è, pertanto, quello di mettere a disposizione un ampio e differenziato ventaglio di prodotti e prestazioni relativi a importi piccoli o minimi, tra i quali crediti, servizi di risparmio, assicurazioni e pagamenti senza contanti.

Poter contare su possibilità di risparmio sicure è molto importante soprattutto per le economie con redditi bassi e irregolari e in particolare per le donne, perché ciò consente loro di far fronte a eventuali situazioni di emergenza o di disporre del denaro necessario per la formazione dei figli e per altri investimenti a lungo termine. I crediti, uniti al risparmio, facilitano la partecipazione alla vita economica, rendono possibile l’avvio di attività commerciali o l’ampliamento di attività commerciali già esistenti. L’accesso ai servizi finanziari può in tal modo spianare la strada verso una vita autodeterminata ed economicamente indipendente. Questo anche e soprattutto per le donne povere, che costituiscono in tutto il mondo oltre la metà dei clienti della microfinanza.

Sfide attuali

L’accesso generalizzato di gruppi poveri della popolazione a servizi finanziari sicuri continua a essere una delle sfide centrali nel settore della microfinanza. Accanto allo sviluppo di know-how finanziario e gestionale presso i clienti e gli offerenti, altri elementi fondamentali sono la creazione e l’ampliamento di reti di distribuzione e condizioni quadro favorevoli. È altresì necessario aumentare l’efficienza e ridurre i costi per rendere i servizi più sostenibili e garantire la copertura delle spese.

Un’altra sfida è rappresentata dallo sviluppo di nuovi prodotti che tengano conto dei molteplici bisogni dei gruppi poveri della popolazione. Offerte di risparmio diversificate e sicure, crediti a lunga scadenza, assicurazioni o capitali di rischio sono soltanto alcuni esempi in tale contesto.

Documenti

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 1044

Reducing risk-factors for Non-Communicable Diseases in Ukraine (Act for Health), phase 2

01.03.2025 - 28.02.2029

Non-communicable diseases represent the most significant health problem in Ukraine and the situation worsened as a result of Russia’s military aggression. This disease burden threatens the country’s resilience, development, its human capital, and the capacity of its healthcare system. The Act for Health project is a flagship Swiss engagement that addresses the chronic disease burden through tailored and innovative approaches at all government levels, thereby supporting Ukraine’s recovery and reform path.


Direct Humanitarian Actions, Reconstruction of WASH Infrastructure (emergency, recovery, sustainable construction)

15.01.2025 - 31.12.2027

In Ukraine, the areas close to the frontline remain severely affected by the war. International support is needed to ensure access to safe water, restore essential infrastructure and maintain basic water supply and sanitation services. The third phase of this Swiss-led programme focuses both on humanitarian emergency WASH response in frontline/border regions while laying the ground to inform comprehensive and innovative reconstruction approaches.


Asset Recovery Strategic Partnerships

01.01.2025 - 31.12.2029

Switzerland supports strategic partners in asset recovery who provide technical assistance to countries, advocate for international standards, and facilitate knowledge and exchange on international efforts and ongoing cases. The partnerships leverage Switzerland’s potential to influence the agenda more effectively, facilitate the integration of international best practices in ongoing restitution negotiations, and help ensure that returned assets benefit the populations of states of origin.


Backstopping support for SDC’s Cluster Green thematic Knowledge Networks A+FS, CDE and RésEAU

01.01.2025 - 31.12.2028

As a globally active knowledge-based organisation, SDC is critically dependent on effective and efficient knowledge management. SDC’s thematic networks sit at the heart of this endeavour, rendering an essential service across the organisation and its partners by connecting network members, collecting and processing information, and retaining and distributing knowledge. State-of-the art backstopping services are essential to this activity, as is close cooperation between SDC’s thematic networks.


Response to Gender-Based Violence 25-29

01.01.2025 - 31.12.2029

In order to fight increasing gender-based violence (GBV) in humanitarian and conflict contexts, address the root causes in a sustainable way and to contribute to lasting change, Switzerland provides targeted, multi-year funding for GBV prevention and response, and invests in rights-based and survivor-centred projects of three key partners.    


Core Contribution to the Interna-tional Fund for Public Interest Me-dia (IFPIM)

01.01.2025 - 31.12.2028

Public interest media in low- and middle-income countries face existential threats, impact-ing sustainable development and peace. IFPIM is an organization backing the resilience and independence of public interest media. Through SDC’s contribution to IFPIM, Swit-zerland promotes democracy by combating dis- and misinformation and ensuring media freedom and access to reliable information.


Voluntary Contribution to the Adaptation Fund (AF)

01.01.2025 - 31.12.2028

The Adaptation Fund (AF) has a proven track record for implementing innovative adaptation projects, including in SDC priority countries. It supports most vulnerable communities to increase their resilience and adaptation capacities in the face of the rapidly rising impacts of climate change including extreme weather events and slow onset processes. It is one of the four climate funds that reports to the Conference of the Parties to the Paris Agreement.


Programme d’appui à la petite irrigation-PAPI

01.01.2025 - 31.12.2028

Au Niger, dans un contexte de transition politique, la sécurité alimentaire demeure un enjeu majeur. Elle dépend notamment des performances des exploitations familiales qui parviennent difficilement à assurer leur propre alimentation. La Suisse accompagne la petite irrigation pour offrir en particulier aux femmes et aux jeunes des opportunités d’emploi et de revenus agricoles, mais aussi pour moderniser les exploitations familiales et contribuer ainsi à la sécurité alimentaire du pays.


Development Effectiveness Activities and Focal Point Development Effectiveness (DE) 2025-2028

01.01.2025 - 31.12.2028

In a time when getting more impact with less resources available becomes urgent, development effectiveness is the only way forward. Switzerland has been committed to this Agenda since the process started in 2005. It has acted as co-chair of the Global Partnership for Effective Development Cooperation (GPEDC) from 2019 to 2022, hosted the 2022 Summit and remains a member of the steering committee. Switzerland will support the Joint Support Team (JST) based at UNDP for preparing and mobilizing countries to participate in the development effectiveness (DE) monitoring to further advance this agenda.


Land and Natural Resources Governance (LNRG) program

01.01.2025 - 31.12.2027

Myanmar's  land  and  natural  resources  are  threatened  by  conflicts,  disputes,  environmental degradation,  and  climate  change.  This  program will  strengthen  ethnic  and  community-based systems  for  better  land  and  natural  resources  governance  in  the  South  East  region  through empowered local civil society organisations and accountable ethnic Service Departments. This support builds on past successes, and is implemented by trusted local and international partners.  


Economy and Education Backstopping

01.01.2025 - 31.12.2029

SDC’s thematic section Economy and Education (E+E), including the Competence Centre for Engagement with the Private Sector (CEP), is in charge of knowledge management as well as internal strategic and operational advice in the areas of Private sector development, Vocational skills development, Basic education and for the private sector engagement. The backstopping system of E+E provides specialised external thematic expertise which will improve the planning and implementation of SDC’s projects. 


Rural Small and Medium Enterprises Development in Georgia Phase 2

01.01.2025 - 31.12.2028

Rural Small and Medium Enterprises (SMEs) in Georgia face significant challenges that hinder their access  to  capital,  technology  adoption  and  entry  into  new  markets.  This  project  leverages Switzerland's expertise in finance and SMEs to address these issues. The aim is to strengthen the resilience and growth of SMEs by improving their access to a wider range of better business support services, ultimately increasing income and employment opportunities for rural women and men. 

Oggetto 1 – 12 di 1044