L’attività del IFAD è incentrata sulla popolazione rurale in condizioni di povertà, tra cui figurano piccoli agricoltori, pescatori e allevatori, braccianti e indigeni.
I suoi programmi sono volti a migliorare il loro accesso ai finanziamenti, ai mercati, alle tecnologie, alla terra e ad altre risorse naturali. In qualità di istituzione finanziaria internazionale, il IFAD concede crediti agevolati ai Paesi in cui la povertà rurale è ampiamente diffusa, mette a disposizione il know how agricolo e promuove le innovazioni.
IFAD: Fondo internazionale per lo sviluppo agricolo – Core Contribution
Il Fondo internazionale per lo sviluppo agricolo (IFAD) è un’agenzia specializzata delle Nazioni Unite incaricata di aiutare uomini e donne delle comunità rurali a migliorare la loro sicurezza alimentare e la qualità della loro alimentazione, ad aumentare il loro reddito e a potenziare la loro resilienza. Il suo mandato è quindi perfettamente in linea con le priorità di politica di sviluppo della Svizzera.
Tema | Periodo | Budget |
---|---|---|
Agricoltura e sicurezza alimentare Canbiamento climatico ed ambiente
Sviluppo agricolo
Sviluppo della catena di valore agricola (til 2016) Environmental policy |
01.01.2016
- 31.12.2018 |
CHF 45’087’000
|
- Increased incomes and enhanced food security and nutrition for rural people served by IFAD-supported projects and programmes, equitably divided between men and women.
- Improved policy and regulatory frameworks for agriculture and rural development at local, national and international levels.
- Strengthened and inclusive rural producers’ organizations, benefiting men and women equally.
- Strengthened institutional capacity for pro-poor agriculture and rural development, in particular in fragile states.
- Smallholder agriculture better adapted to climate change and more effectively confronting environmental degradation.
- More sustainable natural resources (soils, water, forests, plant and animal life).
- Fondo internazionale per lo sviluppo agricolo
-
Settore in base alle categorie del Comitato di Aiuto allo sviluppo (DAC) dell'OCSE AGRICOLTURA
OTHER MULTISECTOR
PROTEZIONE GENERALE DEL AMBIENTE
Sotto-Settore in base alle categorie del Comitato di Aiuto allo sviluppo (DAC) dell'OCSE Sviluppo agricolo
Sviluppo rurale
Politica dell'ambiente e gestione amministrativa
Temi trasversali Il progetto promuove la biodiversità.
Il progetto contempla la parità di genere come tema trasversale.
Il progetto contempla la democratizzazione, il buongoverno e i diritti dell'uomo come temi trasversali.
Tipo di aiuto Contributo generale
Numero del progetto 7F03649
Area di competenza |
IFAD is today the only multilateral organization with a mandate specialized on smallholder agriculture. It is a unique partnership of 176 members from the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC), other developing countries, and the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). With more than 60 percent of members contributing to the Fund, IFAD’s sense of ownership is high, especially as compared to other financial instiutions. IFAD is one of the three UN Rome-based agencies specialized in food and agriculture. All three agencies have different but complementary mandates, with the FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) playing an important role in developing norms and sharing knowledge on agriculture, and the WFP (World Food Programme) specialized in delivering food aid. As a fund, IFAD’s role is to mobilize resources to invest in development opportunities for poor rural people in the form of loans and grants to country partners. With its focus on rural poverty eradication, IFAD has contributed to progress in the Millennium Development Goals number 1, 3 and 7 (eradicate extreme poverty, promote gender equality and empower women, and ensure environmental sustainability). The organization is well positioned to make a significant contribution to the Post-2015 Development Agenda, in particular Goal 2 “End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture”, and in positioning smallholder farmers at the center of global efforts to strengthen food security. |
Priorità strategiche della Svizzera e dell'organizazione e loro coerenza |
IFAD is one of the 13 multilateral priority organizations of Switzerland in the Dispatch on International Cooperation 2013-2016, and is foreseen to remain a prioritiy organization in the Dispatch on International Cooperation 2017-2020. The clear mandate of IFAD on smallholder agriculture has enabled the organization to develop an expertise and proven results in areas of work that are central to the mandate of the Swiss development cooperation, namely poverty reduction and rural development. IFAD’s approach for the transformation of rural areas is fully in line with SDC’s, with a focus on inclusive value chains, sustainable increase of agricultural production and productivity, food security and nutrition, sustainable management of natural resources and climate change adaptation, empowerment of women, youth, and farmers’ organizations. IFAD’s commitment to identifying new sources of finance for rural development in the Post-2015 is also in line with the engagement of Switzerland in the financing for development global debate, and the need to establish some international funding mechanisms to ensure the realization of the Sustainable development Goals. |
Risultati dell'impegno dell'organizzazione nella fase precedente |
Operational model: IFAD has progressed steadily in its fundamental transition from a focus on financing individual projects to a programmatic approach that links knowledge work, policy dialogue and partnerships to projects in each country, with growing attention given to the scaling up agenda. Development outcomes and impact as defined in the Results Measurement Framework (RMF) 2013-2015: performance is high in terms of rural poverty impact, environment and natural resource management, gender equality, market development, replication and scaling up. For these indicators, performance is already close to or exceeding RMF targets set for 2015. Benchmarking performance: the performance of IFAD’s operations is generally on a par with the agriculture sector’s operations of the World Bank globally, similar to that of the African Development Bank in Africa, and better than the Asian Development Bank in Asia and the Pacific. Strengthening financial management capacity: IFAD has strengthened its financial operations department and its budget and organizational development unit. IFAD has implemented the new financial model using the sustainable cash flow approach, which has now become the framework for determining the Fund’s advance commitment capacity. Innovative financing: IFAD has signed an agreement with the Development Bank of Germany (KfW) for a sovereign loan up to a maximum of USD 500’000. This is regarded as a pilot and IFAD gained a lot in terms of negotiation skills in the preparation of this sovereign borrowing agreement. |
Risultati dell'impegno svizzero nella fase precedente |
Decentralisation: Switzerland has been influential in decentralisation policy since the onset of the process. With 40 country offices established during IFAD9, independent evaluations found that country presence has led to better programme performance and enhanced policy dialogue with partner governments. This has also helped to build more strategic partnerships at the country level, including through the United Nations “Delivering as One” agenda. IFAD has included a country’s fragility as one of the criteria in prioritizing the location of new country offices. Climate change adaptation: Switzerland has contributed to the Adaptation for smallholder agriculture programme (ASAP) with CHF10 million during IFAD9. Today, there are 43 ASAP investments in the pipeline, and 21 ASAP-supported projects with a budget of USD 191 million approved by the Executive Board. With USD 359 million in confirmed pledges from 10 bilateral donors, ASAP is today the single largest climate change initiative for smallholder farmers worldwide. |
Effetti a medio termine ottenuti dall'attuale impegno dell'organizzazione |
The development goal of IFAD10 is to enable 80 million rural people to move out of poverty for the period 2013-2018. The main targeted outcomes in support of this impact to be measured in the Results measurement framework 2016-2018 are as follows: All these outcomes will be underlined by four operational priorities: public-private-producer partnerships (4Ps), country-level policy engagement, global policy engagement, and South-South & Triangular cooperation. Three cross-cutting themes will continue to be mainstreamed during IFAD10: adaptation to climate change, improved nutritional impact and gender equality and women’s empowerment. IFAD will also develop a more differentiated approach for, and among, middle-income countries and for countries in fragile situations, to ensure that poor rural people are agents of change in the process of inclusive rural transformation. |
Effetti a medio termine ottenuti dall'attuale impegno svizzero |
Independent office of evaluation (IOE): Switzerland has a proven comparative advantage in influencing IFAD’s policies in evaluation. Switzerland will continue to actively engage with the IOE and reformulate the SDC-IOE partnership agreement in a strategic way to ensure that the Swiss support enables the IOE to “go the extra-mile” in terms of innovative activities in evaluation, whilst being in line with SDC’s good practice with other multilateral agencies. Public-private-producer partnerships (4Ps): Switzerland will engage in shaping IFAD’s engagement with the private sector on a more systematic basis, based on the establishment of inclusive value-chains with smallholder farmers. Switzerland will focus on the transformation of the business models of private sector companies for inclusive value chains, and on ensuring that these value chains have a net positive impact in terms of food security and nutrition. |
Direzione/Ufficio responsabile |
DSC |
Credito |
Cooperazione allo sviluppo |
Partner del progetto |
Partner contrattuale Organizzazione delle Nazioni Unite (ONU) |
Budget | Fase in corso Budget Svizzera CHF 45’087’000 Budget svizzero attualmente già speso CHF 45’086’305 Budget dell'organizzazione CHF 3’600’000’000 |
Posizione della Svizzera nella graduatoria dei maggiori donatori |
9th (to be confirmed based on final pledges submitted by August 2015 by all contributing member States). |
Donatori |
Core contribution ranking: 1. United Kingdom, 2. USA, 3. Netherlands, and Switzerland 9. out of 107 donors. |
Coordinamento con altri progetti e attori |
Switzerland is a Member of List A (OECD countries) and an alternate Executive Board member for the period 2013-2017. Switzerland contributes actively to joint List A statements and positioning, and acts as a bridge-builder between the lists. |
Fasi del progetto |
Fase 13
01.01.2022
- 31.12.2024
(Completed)
Fase 11 01.01.2016 - 31.12.2018 (Completed) Fase 10 01.01.2013 - 31.12.2015 (Completed) |
Temi
L’attività del IFAD è focalizzata sulle seguenti tematiche:
- risorse naturali, in particolare terra, acqua, energia e biodiversità;
- adeguamento al cambiamento climatico e lotta contro le relative cause;
- miglioramento dei metodi agricoli e aumento dell’efficienza dei servizi di produzione;
- allestimento di una vasta offerta di servizi finanziari inclusivi;
- integrazione della popolazione rurale in condizioni di povertà nelle catene di creazione del valore;
- costituzione di imprese agricole e possibilità di impieghi non agricoli;
- perfezionamento tecnico e professionale;
- supporto ai consorzi di aziende agricole.
Risultati «Nuovi metodi agricoli e servizi di produzione»
In Asia e nel Pacifico i programmi promossi dal IFAD hanno aiutato 100 000 agricoltori a introdurre metodi di lavoro più efficienti; oltre il 90 per cento dei beneficiari ha ottenuto un miglioramento dei raccolti. In Vietnam, l’attuazione di progetti volti all’aumento della produttività ha consentito di migliorare la sicurezza alimentare nelle regioni montane: i raccolti di riso sono aumentati da due a cinque tonnellate per ettaro e quelli di mais da uno a tre tonnellate per ettaro.
Impegno della Svizzera
Priorità della Svizzera
In qualità di membro e cofinanziatore, la Svizzera concentra la propria attenzione sulle seguenti questioni:
- rafforzamento del ruolo del IFAD quale coordinatore e intermediatore globale tra i Governi, le organizzazioni degli agricoltori, le associazioni femminili, il settore privato, gli istituti di ricerca agraria e altri soggetti nel loro impegno a favore delle popolazioni rurali povere;
- adeguamento progressivo del modello organizzativo a un tipo di organizzazione decentralizzata, parallelamente alla riforma della politica in materia di risorse umane;
- promozione di una ripartizione del lavoro efficace ed efficiente tra l’ufficio di valutazione indipendente del IFAD(IOE), incaricato di valutare in modo autonomo le attività del IFAD, il Comitato di valutazione, competente in materia di sorveglianza e consulenza dell’IOE, e la Direzione del Fondo, responsabile del monitoraggio del sistema di autovalutazione del IFAD. Questa ripartizione è finalizzata a rafforzare l’efficacia del Fondo in materia di sviluppo.
La Svizzera è rappresentata nell’organo decisionale supremo, il Consiglio dei governatori, e dal 2013 al 2014 anche nel Consiglio di amministrazione, responsabile della definizione del programma di lavoro e dell’approvazione di progetti, programmi e crediti.
Risultati: Il progetto «First Mile» in Tanzania
La Svizzera ha promosso il progetto «First Mile» quale iniziativa formativa per gruppi locali, finalizzata ad agevolare ai piccoli agricoltori l’accesso al mercato. Il progetto è stato finanziato dal Centro di competenza svizzero AGRIDEA in collaborazione con l’Agricultural Marketing Systems Development Programme AMSDP promosso dal IFAD. Le reti locali di commercianti nate dal progetto hanno consentito ai piccoli agricoltori della Tanzania, del Kenia e dell’Uganda un migliore accesso al mercato anche dopo la conclusione del progetto nel 2009.
Sfide
Le sfide che il IFAD si trova ad affrontare nel suo lavoro consistono nel rafforzare costantemente la responsabilità dei Paesi in merito ai progetti realizzati sul loro territorio (ownership), in modo da rendere duraturi i progetti finanziati dal IFAD, e nel migliorare costantemente l’efficienza del IFAD nonché il coordinamento con il Programma alimentare mondiale (PAM) e con l’Organizzazione delle Nazioni Unite per l’alimentazione e l’agricoltura (FAO).